Experienta colaborării cu Bobby Durbac, expert marketing sportiv și, în prezent, manager general Durby Sports Marketing a fost eficientă și foarte educativă pentru mine. Atunci am realizat diferența dintre a avea ca responsabil de marketing o rudă, un prieten al unui acționar și a avea un om educat în sistem corporatist la cel mai înalt nivel.
Dacă Steaua continua colaborarea cu el și cu departamentul său, devenea un mic Ajax al Europei de Est din acest punct de vedere.

Bobby, cum apreciezi impactul pandemiei asupra fotbalului nostru din punct de vedere financiar? 
Grea, foarte grea perioada aceasta! Într-un interviu în Ziarul Financiar la sfârșitul lunii mai, estimam o scădere a veniturilor între 20% și 50%. Între timp au apărut estimări ale unor respectabile entități precum KMPG sau Deloitte în care cifrele sunt între 18% și 37%, pentru țări care sunt la ani lumină din toate perspectivele vis-à-vis de sportul românesc. Acum, după ce a mai trecut timpul, meciurile au început, am avut contacte cu diverse entități sportive, iar situația nu este deloc îmbucurătoare. Evaluez impactul pentru piața noastră între 40% și 70% din cauza, în primul, rând a economiei și nu în ultimul rând a lipsei calității managementului. Singurele exemple de urmat în Liga 1 sunt FC Viitorul și Universitatea Craiova, două modele diferite de business, cu manageri excelenți care pot rezista acestei crize, care poate dura chiar 2-3 sezoane. Sunt convins că în sezonul următor vom asista la multe retrageri din campionat din pricina problemelor financiare generate de criză, dar și a managementulul “lăutaresc”. Am preluat expresia de la un antrenor de la CCJ, care are școală multă și mi-a spus la o cafea, că la noi sunt mulți antrenori lăutari (după ureche, fără școala, nu studiază, etc). După câteva zile, m-am gândit ca pot extrapola aceasta expresie și apropos de managementul entităților sportive. Fără școală, fără specializare, este foarte greu sa faci față cerințelor actuale… cu școala vieții nu mai merge la un anumit nivel…

De ce crezi că facem pași atât de mici pe segmentul de marketing și merchadising-ului? 

Eu includ, în organigrama mea, merchandising-ul în marketing, precum comunicarea, activitățile comerciale, ticketing-ul, CSR, CMR, etc. Toată lumea face această confuzie, datorită celor menționate mai sus, că vânzarea de tricouri inseamna marketing. Total gresit… Din păcate, departamentul de marketing este văzut de mai toți conducatorii (sunt doar câțiva pe care îi pot numi manageri), generator de costuri, mai puțin de venituri. Însa un club serios, care are o conduită precum o companie multinațională, alocă un buget de marketing cu KPI per sezon. La început, nu se poate face totul în 3-6-9 luni, este nevoie de timp, cel puțin un sezon (măcar jumatate de sezon) de acomodare, și un plan de cel puțin 3-5 ani ca să obții rezultate palpabile. Acum le dau idei celor care scriu cărți de marketing sportiv în Romania, în teorie suntem profesori (chiar dacă copiem și traducem), dar practica ne omoară… A apărut pe la sfârșitul anului trecut o gală pentru marketing sportiv, în care nu cred ca pot menționa din top 10, unul sau doi cu proiecte memorabile în sportul romanesc, dar la premii și PR suntem primii. Adevărații profesioniști nu caută să obțină recunoașterea prin diplome și premii în interiorul grupului lor. Există persoane emblematice pentru marketingul sportiv din România, care merită tot respectul pentru evenimente memorabile și de referinta care nu au nevoie de evenimente și diplome pentru a le fi recunoscute meritele.

Am coloborat excelent la Steaua.  Tu cum analizezi  munca ta de acolo?

Acei ani au fost extraordinari, în ciuda faptului că performanțele sportive au fost sub nivelul clubului, însă tocmai când trebuia, am compensat prin marketing. Fără lipsa de modestie, abia dupa 10 ani, singurul club care se apropie de ce am realizat atunci, este Universitatea Craiova și mă bucur că am colaborat și că am putut să-i ghidez către performanțele actuale. Am realizat dupa ceva timp, că de fapt, am setat niște standarde pe care toate cluburile și federatiile de la noi doreau să le atingă… Pentru mine, cel mai important feedback este de la suporteri și parteneri, din mediul extern. Nu vreau să omit, munca în echipa, aveam 19 oameni în department care au contribuit la acest succes și doresc să le mulțumesc si acum, după aproximativ 10 ani pentru dedicatie și performante. Cu tine mă intersectam zilnic, schimbam multe opinii, iar amintirile sunt foarte plăcute, și mai ales cand jucam o miuță și nu dădeai pasă, ca în tinerete, când eu eram suporter în tribună iar tu, vedeta din teren 😊😊😊 Îmi aduc aminte cu mare plăcere că mi-ai adus un souvenir de la Napoli, un fanion pentru colecția mea, doar un exemplu 😊 Aaaah stai, că mi-am adus aminte, mulțumesc că m-ai făcut căpitanul echipei la un eveniment caritabil, cred că atunci ai pasat cel mai mult 😊

Dacă nu greșesc, ești cel care a inițiat conceptul FSCB. Credeai că va deveni brandul principal al clubului?  Ce te-a inspirat? 

O întrebare foarte bună, nu cred ca am povestit niciodată într-un interviu…
Dezvoltasem destul de bine segmentul merchandising și aveam nevoie de un sub-brand. Suporterii doreau sa poarte produsele noastre, dar fără emblemă, ceva mai subtil, mai deosebit, gen Arsenal care aveau doar tunul pe anumite produse, casual sau business. Din dorința suporterilor și după mai multe studii interne, am lansat sub-brand-ul FCSB care, ulterior a devenit brand. Nu mă așteptam la așa succes, dar în acea perioadă, pe lângă FCSB am înregistrat la OSIM și sloganul “Trup și suflet pentru culori” inspirat tot de suporteri, și mascota Stelio pe care am lansat-o de 1 iunie și a avut o mare trecere printre cei mici. Narcis, nu am inventat noi apa caldă, dacă te uiți în top 5, FCB au Barca și Bayern, MCFC, MUFC, etc… La noi, la o săptămână de la conferința de presă cu lansarea FCSB, au apărut FCVS și FCBT, lucru care mă bucura și confirmă faptul că am fost trendsetteri în marketingul sportiv românesc.
 
Cum de nu a reușit tatăl tău, Radu Durbac să-ți insufle rugby-ul, pentru că fotbalul a beneficiat mai mult de aportul tau? 😁

Asta nu stii… Și îți mai dau o premieră 😊 Am jucat rugby de la 15 la 20 de ani, am facut armata la Steaua și am câștigat campionatul la tineret, dar medalie nu am primit 🙁 . Nu am jucat turneul final fiindcă, cu o săptămână înainte, mă mușcase un câine și am făcut antirabic, iar conform medicilor, trebuia să stau 30 de zile pe bară. Rugby-ul este sportul meu de suflet și cred că este cel mai bun sport de echipă în care se călesc și clădesc caractere. Pasul către seniori a fost unul foarte dur și nu eram pregatit pentru acel nivel, am avut alternative împrumut la Olimpia, Sportul si Rapid, dar am preferat să mă las, că eu mă visam la Steaua. După Revoluție, toți jucătorii exponențiali pentru Steaua și echipa națională au prins contracte afară și antrenorul m-a sunat să revin. Nea Mati (Mateescu) era cel mai bun prieten al tatălui meu, care fusese împușcat în curtea clubului Steaua, la Revoluție. Atunci la 21 de ani, am considerat ca nea Mati dorește sa ma ajute, nu pentru că aș fi fost valoros, ci pentru a avea grijă de mine, așa ca am refuzat oferta. Am dorit să-mi clădesc un viitor prin propriile puteri, ambiționat de tatăl meu, datorită educației. În acest an, voi scoate o carte în memoria tatălui meu, idolul meu, eroul meu, care se va numi “Radu Durbac – Transformare Reușită!” Ca sa fac o legatura cu fotbalul, eram mic 6-7 ani, si când cei mari jucau fotbal și șutau peste poartă, spuneau “transformare reușită – Radu Durbac!” Era sintagma rostită de comentatorul de rugby de la TVR, dl Groman, care la acea vreme era celebră precum, în viitor, “Apără Duckadam”!
 
Poți enumera câteva cluburi din fotbalul românesc care sunt pe o direcție corectă,  comparativ cu strategia celor din fotbalul dezvoltat?
 
Am menționat, FC Viitorul și Universitatea Craiova. Sunt și federații care sunt up to date, FRF care au un upgrade în marketing spectaculos, dar și FRHG, FRR sau FRNPM.

Povestește-mi puțin despre perioada Panasonic și Benq, una de referință în dezvoltarea ta profesională. 

Wow, ai dat din casă 😊 Lui Panasonic îi datorez desărvârșirea profesională, sistemul lor de OJT (on job training) dar și trainingurile de management la cel mai înalt nivel, target-urile trimestriale, semestriale, anuale, te mobilizau să devii cel mai bun. Îți spun sincer că după două săptămâni de training aveai impresia că ai terminat o facultate, pe un domeniu (vânzări, marketing, contabilitate, management, etc). Și nu puteai să ajungi în top dacă nu le bifai pe toate. Mă mândresc cu faptul că am fost singurul din Europa Centrala și de Est care am fost acceptat să lucrez la sediul central (HQ) din Viena pentru Europa Centrala si de Est, avand 12 țări în subordine, pentru produse audio-video. Aveam target un turnover de 290 milioane de euro, plus profit, market share, etc… Eram copleșit de responsabilitate și nu câștigam spectaculos, undeva la peste 3.500 de euro lunar, brut. La BenQ, o alta etapa de dezvoltare personală, fiindcă am dorit să plec de la Panasonic ca să-mi dezvolt abilitățile manageriale și să pot aplica know-hou-ul dobândit, am avut performanțe excelente, datorită unui management flexibil (paperless company) și extraordinar de bun manager pentru Europa, șef era si este un român, Mike Borze, un om deosebit, care alaturi de Hidetsugu Maegami (Panasonic) au fost mentorii mei.  Pe baza experienței personale, corelată cu situația actuala, am afirmat în timpul stării de urgență, ca un fotbalist (cu tot respectul pentru munca lor) nu merită în Romania mai mult de 3-4.000 euro salariu plus bonusuri de performanță. Ar trebuie dat un reset în fotbalul nostru din perspectiva salariilor, dacă se dorește un management sănătos. Dacă nu, așa cum se știe deja, cesionăm drepturile tv și altele din sezonul următor și Dumnezeu cu mila….

Care este echipa ta preferată din fotbalul mondial si care este Top 5 all-time pentru jucători. 

Tare întrebarea, dar nu menționezi dacă de club sau naționala 😊 Eu sunt fan Barca și Brasil! Când ma visam fotbalist, pe la 10-14 ani, îmi placeau Socrates, Falcao, Dalglish, Whiteside iar mai târziu, Pițurcă, Balint și Lăcătuș, eu jucând atacant (la școala) și nu as vrea să-l omit pe Zidane. Dacă eram portar sigur eram Duckadam, asa cum piticii mei striga “apără Duckadam” când se joacă, deși am deschis ochii pe Vasile Iordache!  Pentru mine Steaua 86 sunt eroii !! Cu Hagi, Lăcă, Belo, Ducka, Bumbi, Roti, Gaboaja, Tudorel Stoica, nea Imi, nea Puiu & co acestia au fost idolii adolescenței mele în perioada 84-90, plus Rădoi ultimul căpitan adevărat al Stelei (de mult timp îmi doream sa spun asta despre Mirel). El a fost ultimul căpitan care a transmis echipei spiritul: ambiție, devotament, dărurire, sacrificiu, care din pacate s-a dus încet, încet, dar sigur… Ca să raspund și la întrebare: Pele, Messi, Maradona, Hagi, Zidane!

Tu crezi în conceptul initiat de Dinamo, cu bani strânși de suporteri sau mai degrabă mecanisme diferite de a implica publicul? 

Este excepțional ce au reușit câinii roșii 😊 Impactul programului DDB este inegalabil la ora actuală în fotbalul românesc. Eu cred că trebuie să ajungă la un parteneriat cu un investitor/investitori, fiindcă este foarte greu din cotizații să asiguri un buget de 6-8 milioane euro să te bați la tiltlu. Repet, ce au reușit, jos palaria, dar drumul este lung și anevoios.

Care este Liga din fotbalul mondial care te inspiră pe segmentul tău de interes? 

Urmăresc tot ce se întâmplă în top5, cu precădere în Anglia și Germania, nefacând excepție Spania și Italia. Totuși, patria marketingului sportiv este în America, iar benckmark-ul pentru Europa este Anglia.

Îndrăznești o poziție personală în conflictul CSA-FCSB? 😁

Nu 😊 Eu am crescut pe terenul de rugby din Ghencea, tata a fost la Steaua 25 de ani (din armata până când a fost împușcat în curtea clubului), eu am venit la FC Steaua să colaborez și am ajutat și CSA Steaua de foarte multe ori, ani la rând. Trage tu concluzia 😊

narcis
iulie 20, 2020

4 comments on “Interviu cu omul care a inventat FCSB. Bobby Durbac: “Mă bucură faptul că am fost trendsetteri în marketingul sportiv romanesc”

  1. Foarte dragut totul, numai ca nu Bobby a inventat FCSB :)) Numele FCS a fost propus de un fost angajat plecat la studii pe afara si schimbat in FCSB de Mache. Apoi dezvoltat de Bobby. Sa dam cezarului ce e al cezarului :))

  2. Narcis ,sunt suporter al celei mai IUBITE ECHIPE,si te-am apreciat de cand ai venit de la Bacău,modest,muncitor,sincer,tehnic și la momentul potrivit cu părul roș-albastru!!!🙌

  3. Bravo Narcis ! Este prima oara când citesc un articol (interesant!) despre managementul de marketing al unui club sportiv.Materialul m-a interesat pentru ca este legat de echipa Steaua București (fostă CCA) ,cu care am crescut,dar si de FCSB care, în pofida controversatului Becali, în pofida hotărârilor halucinante( este un eufemism,termenul potrivit este de fapt “tembele” ! 🙂 ) ale instantelor, este singura continuatoare a echipei Steaua București.Acest domeniu menit să atragă fonduri pentru cluburi este evident important dar pare oarecum nesential ,pentru ca în România fotbalul este ca un “elefant care sta pe picioare de gaina” din foarte multe motive care tin de conducerea cluburilor, a federatiei ,și a mentalităților primitive .

  4. Dacă pandemia se va prelungi eu personal am mari dubii despre posibilitatea ca fotbalul s-a continue să fie un element important în industria de divertisment sportiv.Fotbalul fără spectatori este un nonsens. Nu cred ca fotbalul fără spectatori va putea fi finantat onorabil și mai ales nu cred ca fotbaliștii pot juca la nivel înalt fără spectatori.Fotbalul fără spectatori e ca amorul cu o femeie imaginară ! 🙂

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *